Lanovka: zbytečná investice, Sychrov je třeba řešit jinak

Lanovka: zbytečná investice, Sychrov je třeba řešit jinak

Propojení centra města a Sychrova prostřednictvím lanové dráhy nyní hýbe Vsetínem. Celá studie na lanovku spíše ale vzbuzuje řadu otazníků a nepůsobí dvakrát důvěryhodným dojmem.

Už jen fakt, že vznikla za pouhých 5 týdnů na přelomu října a listopadu ze začátku čtenáře zarazí. Takto zásadní věc by si přece zasloužila podrobnou analýzu toho, s jakými dopravními problémy se potýkají obyvatelé Sychrova, ale i třeba Horního města, které s ním sousedí. Že si autoři nedali s analýzou dostatečnou práci potvrzují i prezentovaná čísla, o tom ale později.

Studie dále pokračuje srovnáním s lanovou dopravou v jiných městech, se kterými se ale Vsetín může, alespoň zatím, srovnávat jen stěží – Londýn, Barcelona nebo Singapur. Analýza pak z několika variant – bez hlubší analýzy toho, co zdejší obyvatele opravdu potřebují – určuje jako nástupní stanici náměstí Svobody. To ale v současné době není s dalšími druhy dopravy nijak propojeno.

Kde vzít 200 milionů? Nereálné

Nejvíce problémovou částí je ale finanční rozvaha, která odhaduje náklady na výstavbu lanovky na cca 143 milionů korun, což by se mělo spolu s dalšími náklady ze začátku vyšplhat na téměř 200 milionů (pro srovnání, celý rozpočet města na letošek počítá s celkovými výdaji ve výši 584 milionů korun).

Kde bychom na tohle vzali? A opravdu nemáme pro tyto peníze užitečnější využití? Z diskuse na zastupitelstvu vyplynulo, že na lanovku je možné využít evropské dotace. Ale i potom je na místě otázka, zda tyto peníze nelze využít lépe. Postup, že nejprve zjistíme že je možné čerpat dotace a následně budeme hledat způsob, jak peníze utratit, by měl být přece úplně opačný – nejprve definujeme problém, najdeme různé způsoby řešení a pokud na tyto řešení je možné čerpat dotace, tím lépe.

Čísla, která představená studie lanovky prezentuje, jsou navíc naprosto nereálná. Například plánované výnosy za jízdné ve výši 15 milionů korun ročně jsou vyšší, než jsou v současné době výnosy celé vsetínské MHD. Opravdu jedna lanovka na sídliště, kde žije zhruba 3000 lidí, bude mít vyšší tržby než všechny pravidelné autobusové linky po celém městě? Skutečnost, že by lanovka vydělala 5 milionů korun ročně, je pak už doslova z oblasti finančních pohádek.

Zfušovaná studie: účelové argumenty a nadhodnocené počty

Studie také naprosto nepochopitelně nijak nepracuje s tím, jaké způsoby přepravy používají obyvatelé Sychrova nyní a jaké jsou tedy jejich reálné potřeby. Pak by se totiž mohlo ukázat, že ze tří tisíc obyvatel sídliště by nezanedbatelnou číst z nich lanovka nijak nezajímala, protože například jezdí autem, na kole či pěšky. Argument, že by lanovka přiměla obyvatele Sychrova prodat svá auta, je naprosto nereálný. Osobních aut se velmi pomalu zbavují obyvatelé žijící v centrech velkých měst s velmi dobrou dopravní obslužností, nikoli ve městech typu Vsetína.

O tom, že studii vypracovával někdo tak, aby lanovka „vyšla“ dobře, potvrzuje i naprosto nelogické zařazení investice 180 milionů korun za výstavbu sychrovského parkoviště do částky, která porovnává cenové náklady ”autobusové” a “lanovkové” varianty. Copak pokud by se měla stavět lanovka, tak už parkování na Sychrově nebude třeba řešit? Tato položka ve studii nemá vůbec co dělat. Vůbec celá část, hodnotící autobusovou dopravu, je neuvěřitelně nadhodnocená – pro lepší obsluhu sídliště Sychrov by přece nebylo potřeba kupovat deset nových autobusů.

Sychrov jako vyloučená lokalita?

Velmi pochybným argumentem je i to, že pokud se lanovka nepostaví, stane se postupně ze Sychrova vyloučená lokalita. Účelovost tohoto argumentu vyjde najevo hned dvakrát – co se stane v případě, že nebude možné získat peníze z dotace? Lanovku v tom případě stavět nebudeme a přesto se budou muset dělat kroky, aby se Sychrov nestal vyloučenou lokalitou. Podobně je na tom Hrbová – i na zdejší sídliště, byť je menší, hromadná doprava nejezdí, a vyloučenou lokalitou zde nikdo nehrozí.

Koalice pro otevřený Vsetín vyzývá vedení města, aby se k řešení dopravní situace na Sychrově, ale i v dalších částech města, stavělo koncepčně a na základě reálných podkladů. Lanovka je řešení, které se Vsetínu nemůže nikdy vyplatit a pokud by byla postavena, rozpočet města by evidentně byl na mnoho let dopředu zatěžován náklady na její provoz.

Co navrhujeme

Město by mělo řešit dopravu na Sychrově tak, abychom si nestavěli vzdušné zámky a drželi se vsetínských možností.

  • Je potřeba vyřešit stavbu parkovacího domu a pokud to bude potřeba tak zvážit zavedení rezidentního parkování.
  • Je potřeba zvážit možnost zavedení mikrobusů, například na trase Horní náměstí – Hrbová/Na vyhlídce – Sychrov – bratří Hlaviců nad školou – s vhodným zapojením na klasickou linku MHD, která by mohla dostat vyšší frekvenci,lepší návaznost na další veřejnou dopravu a zavedením přestupního tarifu v MHD (což ocení i obyvatelé jiných částí města).
  • Je potřeba zvážit potřebné investice do chodníků a schodišť na sídlišti, protože ty jsou často v nedobrém stavu.
  • Je potřeba zvážit možnosti přiblížení pěšího spojení z Panské zahrady na Sychrov, například napřímením chodníku od lávky přes Bečvu dole pod ulicí Za zámkem až k parkovišti pod Sychrovem
  • Je samozřejmě možné prověřit také možnosti zmíněných venkovních eskalátorů – ty by za určitých okolností mohly být vhodným prvkem, který zjednoduší cestování zejména do kopce. A to za cenu, která je o mnoho desítek milionů nižší než u lanovky.

Celou analýzu projektu lanovky najdete na webu KOV

Michal Berg, zastupitel za KOV